صفر تا ۱۰۰ پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی

صفر تا ۱۰۰ پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی

قارچ دکمه‌ای یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین قارچ‌های خوراکی در جهان است که به دلیل طعم لذیذ و ارزش غذایی بالایی که دارد، در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها جای گرفته است؛ اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که بتوان قارچ دکمه‌ای را در خانه پرورش داد؟ آموزش پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی، روشی آسان و کم‌هزینه برای تولید این ماده غذایی مغذی است. این روش به شما امکان می‌دهد تا در فضایی محدود و امکاناتی کم، قارچ تازه و ارگانیک تولید کنید. اگر می‌خواهید با صفر تا صد آموزش پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی آشنا شوید، این مطلب را تا آخرین کلمه همراهی کنید.

نحوه کاشت قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی

برای انجام پرورش قارچ در نایلون، همان‌طور که از نام این شیوه خاص پیداست، قارچ‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی با محیط مخصوص کشت، قرار می‌دهند. منظور از محیط مخصوص کشت قارچ، فضای داخلی پلاستیک‌ها است که باید شرایط ایده‌آلی برای رشد قارچ‌ها در آن فراهم باشد. دمای مناسب، رطوبت کافی، تهویه خوب و عدم تابش نور مستقیم از جمله کلیدی‌ترین عوامل برای رشد قارچ در این محیط به حساب می‌آید. در حقیقت، قارچ‌ها در این روش داخل کیسه‌های نایلونی که از مواد مناسب برای رشد این گیاه، پر شده‌اند پرورش پیدا می‌کنند. فراموش نکنید پاکیزگی محیط نیز می‌تواند در تسریع رشد این ماده مقوی و خوش‌طعم، تاثیر شگفت‌انگیزی بگذارد. با رعایت این چند فاکتور مهم، می‌توان با کمترین هزینه و ساده‌ترین روش، مقدار قابل‌توجهی از قارچ دکمه‌ای را به تولید رساند؛ اما آیا این کیسه‌های پلاستیکی، ویژگی خاصی دارند که قارچ‌ها می‌توانند در آن به‌سادگی رشد پیدا کنند؟

صفر تا ۱۰۰ پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی

ویژگی های کیسه پلاستیکی مناسب پرورش قارچ 

نگران نباشید! کیسه‌های نایلونی مناسب برای پرورش قارچ، ابزاری عجیب و جدید نیستند. تنها کافی است به چند آیتم مهم در خرید نوع کیسه‌ پلاستیکی مناسب این کار، توجه داشته باشید تا جادوی آموزش پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی رقم بخورد: 

  • ضخامت مناسب: از تهیه نایلون‌های نازک با ضخامت کم، جداً خودداری کنید.
  • قابلیت اتوکلاو: کیسه‌ها باید قابلیت ضدعفونی با بخار داشته باشند و مقاومت بالایی در برابر حرارت و پارگی از خود نشان دهند.
  • سایز مناسب: سایز کیسه‌ها را متناسب با میزان کمپوست و فضای خود انتخاب کنید.
  • جنس: از کیسه‌های پلی پروپلین شفاف استفاده کنید تا در عین مقاومت بسیار بالایی که از خود نشان می‌دهد، روند پرورش را مشاهده کنید و از آسیب‌های احتمالی، سریعاً مطلع شوید.

همچنین فضای داخلی کیسه‌های تهیه‌شده را به دقت بررسی کنید تا از لحاظ ویژگی های زیر، در شرایط مناسبی قرار گرفته باشند:

  • دمای مناسب: دمای ایدئال برای رشد قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی حدود ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.
  • رطوبت کافی: برای رشد این گیاه دوست‌داشتنی، ۸۰ تا ۹۰ درصد رطوبت لازم است.
  • تهویه: ایجاد تهویه مناسب برای جلوگیری از تجمع گاز و تخمیر فضای داخلی کیسه‌ها، امری ضروری به‌شمار می‌رود.
  • نور: قارچ دکمه‌ای به نور مستقیم خورشید هیچ نیازی ندارد.
صفر تا ۱۰۰ پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی

مزایا و معایب پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی

هر روش کشتی مزیت‌های و معایب خود را به‌دنبال دارد. کشت قارچ در جعبه پلاستیکی یا کیسه نایلونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای اینکه بتوانید به نگرشی آگاهانه درباره این روش کاشت برسید و سپس برای آن اقدام کنید، لازم است که ابتدا با مهم‌ترین مزایا و معایت آن آشنا شوید:

مزایا

  • مواد ارزان‌قیمت: پرورش قارچ در کیسه‌ها به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های راه‌اندازی خود را -حتی برای عملیات‌های بزرگ پرورش قارچ- پایین نگه دارید. 
  • وضوح فرایند کار: وقتی از کیسه‌های رشد شفاف استفاده می‌کنید، می‌توانید مشاهده کنید که چه فرایندی در رشد محصولات شما طی می‌شود. این روش در مقایسه با به‌کارگیری سطل‌ها و باغچه‌ها در کشت قارچ، روشی امن‌تر به حساب می‌آید؛ زیرا می‌توان با سرعت و آگاهی بیشتری از آسیب و ضرر جلوگیری کرد.
  • عدم نیاز به فضاهای بزرگ: در این روش نیازی به فضاهای عظیم ندارید و می‌توانید آن را حتی در آپارتمان‌ها و منازل کوچک نیز پیاده‌سازی کنید.
  • ارگانیک و سالم: طی این شیوه کشت، قارچ‌های ارگانیک و بدون مواد شیمیایی به‌دست خواهید آورد. پرورش قارچ به‌طور کلی می‌تواند شما را از خرید قارچ‌های غیرارگانیک، بی‌نیاز کند.

معایب

  • احتمال آلودگی: در صورت عدم رعایت نکات ذکرشده، احتمال آلودگی قارچ‌ها به آفات مختلف وجود دارد و نیاز است که رسیدگی‌های لازم را به‌صورت دقیق‌تری انجام دهید.
  • نیاز به مراقبت دائم: این روش، نیاز به مراقبت روزانه و تنظیم دما، رطوبت، تهویه و… دارد.
  • بازدهی نامشخص: ممکن است قارچ‌های شما به‌دلیل کیفیت نامطلوب کمپوست یا تغییراتی در شرایط محیطی، بازدهی کافی نداشته باشند.
  • نیاز به پلاستیک: برای افرادی که در حفظ محیط زیست، از مصرف پلاستیک خودداری می‌کنند، این روش می‌تواند به‌عنوان راهکاری نامناسب شناخته شود.
صفر تا ۱۰۰ پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی

مراحل پرورش قارچ دکمه ای در کيسه پلاستيکی

اکنون که با جزئیات این کشت هیجان‌انگیز آشنا شدید، وقت آن رسیده است که به بررسی مراحل آموزش پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی بپردازیم:

آموزش پرورش قارچ

چه اصولی را در پرورش قارچ دکمه ای باید رعایت کنیم؟ گونه قارچ در سال ۱۹۷۶ توسط جاندیک وکپور از طبیعت جمع‌آوری‌شده که به خاطر طعم مطبوع و سهولت رشد خیلی زود به‌صورت گونه تجاری معرفی و مورد استقبال قرار گرفت. قارچ صدفی ماده غذائی بسیار ارزشمند و خوش‌طعم و ارزان‌ قیمتی است که به‌راحتی در سبد خانوارها می‌تواند جای بگیرد و با تولید و مصرف اهداف مختلفی را تأمین کرد که عمده آن ایجاد اشتغال و درآمد، کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت تغذیه و سلامت جامعه است. درآمد کاشت زعفران گلخانه‌ای و درآمد پر ...

آماده‌سازی محتویات داخل نایلون کشت قارچ 

ابتدا کیسه‌های پلاستیکی شفاف با جنس مقاوم در برابر حرارت و فشار را تهیه کنید و سپس محیط کشت مناسب را تهیه کنید. این محیط می‌تواند شامل کمپوست استریل‌شده یا مواد اولیه مانند ضایعات کاه و کلش و گندم به‌همراه مواد آلی و کود حیوانی باشد. بذر قارچ (میسلیوم) را از مراکز معتبر خریداری نمایید و ابزارهای لازم مانند قیچی، دماسنج، رطوبت‌سنج و اسپری آب را برای شروع فرایند، آماده کنید.

نحوه قراردادن کلش در داخل کیسه پلاستیکی 

ابتدا از ضدعفونی‌بودن کیسه‌ها مطمئن شوید و سپس دو سوم کیسه را با مواد محیط کشت، پُر کنید. جوانه‌های قارچ را به‌طور یکنواخت در محیط کشت قرار دهید و سطح آن را کمی فشار دهید. سوراخ‌هایی در کیسه ایجاد کنید تا هوا به داخل آن نفوذ داشته باشد. (از سوراخ‌کردن زیر کیسه خودداری کنید.)

مراقبت از کیسه‌ها در سالن تولید قارچ

کیسه‌ها را در محیط سالنی با دمای ۲۲ الی ۲۴ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالا قرار دهید. از تهویه مناسب کیسه‌ها اطمینان حاصل کنید و از ورود نور مستقیم به محیط، جلوگیری کنید تا شرایط نامطلوب،‌ منجر به خرابی قارچ‌ها و هدررفتن زحمات شما نشود.

روند برداشت قارچ در کیسه های پلاستیکی

پس‌از چند هفته، قارچ‌ها شروع به رشد می‌کنند و می‌توانید به آرامی آن‌ها را از بستر خودشان جدا کنید. در تمام مراحل کار، بهداشت محیطی را رعایت کنید تا قارچ‌هایی تازه و خوش‌طعم، برداشت کنید. 

نتیجه گیری

اکنون با آموزش پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی آشنا شده‌اید و از تمامی مراحل و مزایا و معایب آن، مطلع هستید؛ بنابراین اگر شما نیز از طرفداران محصولات ارگانیک خانگی هستید و می‌خواهید مزه بی‌نظیر یک ماده غذایی اصیل و طبیعی را بچشید، دست‌به‌کار شوید و نحوه کشت قارچ در کیسه پلاستیکی را امتحان کنید.

برچسب های مقاله
0
از 5
ستاره ستاره ستاره ستاره ستاره
کپی کپی لینک
چاپ چاپ
Be the first to write a review

بازخوردی بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی

ایمیل

تماس تماس با ما
کپی شد