مرغداری یکی از فعالیت‌های اقتصادی پرسود است. با توجه به اینکه پرورش مرغ نیاز به تجربه، دانش فنّی، و منابع مالی دارد، برای اینکه بتوانید سود پرورش مرغ تخم گذار بومی را تخمین بزنید، باید برنامه‌ریزی دقیق و شناخت خوبی از بازار داشته باشید. برای پرورش مرغ، باید این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه‌بر مهارت‌های فنّی، به مطالعۀ بازار، تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و درآمدها و شناخت محصولات نیاز دارید. همچنین، اصول بهداشتی و اخلاقی در پرورش مرغ نیز باید به‌خوبی رعایت شود تا به دوام کسب‌وکار شما کمک کند.

برای تخمین سود پرورش مرغ، باید فاکتورهای مختلفی از جمله نوع مرغ (گوشتی یا تخم گذار)، سیستم تغذیه، شرایط آب‌وهوایی منطقه، نیازهای بازار و شرایط قراردادی با شرکت‌های فروش را در نظر بگیرید؛  اما در این مقاله، ما قصد داریم در مورد میزان درآمد پرورش مرغ تخم گذار بومی صحبت کنیم و تکنیک‌هایی برای افزایش سود و درآمد حاصل از پرورش این نوع مرغ را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مرغ گوشتی یا تخم گذار پرورش دهیم؟

پرورش مرغ تخم گذار و گوشتی هر دو از کسب‌وکارهای سودآور هستند؛ اما با درنظرگرفتن شرایط و محدودیت‌های مختلف، پرورش مرغ تخم گذار برای تازه‌واردهای این حوزه، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

پرورش مرغ بومی تخم گذار

پرورش مرغ گوشتی به‌دلیل نیاز به سرمایه بالا و روند پیچیده‌ای که برای دریافت مجوزهای لازم دارد، ممکن است برای برخی افراد چالش‌برانگیز باشد و همچنین شما باید دوره آموزش پرورش مرغ گوشتی را نیز بگذرانید. با توجه به این تفاوت‌ها، توصیه می‌شود اگر سرمایه کمی دارید، مرغ تخم گذار را برای پرورش انتخاب کنید تا از مزایا و فرصت‌هایی که این حوزه ارائه می‌دهد بهره‌مند شوید؛ زیرا سود پرورش مرغ تخم گذار بومی نسبت به سرمایه‌ای که به این کار اختصاص می‌دهید بسیار بیشتر از سود پرورش مرغ گوشتی خواهد بود.

مرغ تخم گذار بومی یا سفید؟

انتخاب بین پرورش مرغ تخم گذار بومی و مرغ سفید به میزان سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد. پرورش مرغ سفید یک کسب‌وکار بسیار سودآور است؛ اما با وجود رقبای قوی در این حوزه، ورود با سرمایه کم توصیه نمی‌شود. برای ورود به حوزه پرورش مرغ سفید، حداقل میزان سرمایه مورد نیاز تقریباً ۲ میلیارد تومان خواهد بود.

بنابراین، با توجه به دلایل فوق، درآمد پرورش مرغ تخم گذار بومی نسبت به سرمایه کمتری که مورد نیاز است، بسیار بیشتر خواهد بود. برای پرورش مرغ تخم گذار بومی به سرمایه کمی نیاز دارید و ازسوی‌دیگر رقبای کمتری در بازار خواهید داشت؛ درنتیجه حاشیه سود پرورش مرغ تخم گذار بومی بسیار بیشتر است و گزینه ایدئالی برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد.

برای راه‌اندازی شغل پرورش مرغ تخم گذار بومی چقدر سرمایه مورد نیاز است؟

برای تخمین سود پرورش مرغ تخم گذار بومی، باید بدانید چقدر سرمایه نیاز دارید. برای راه‌اندازی یک مزرعه پرورش مرغ بومی تخم گذار نژاد گلپایگان، حداقل به 2000 سر مرغ نژاد گلپایگان نیاز دارید که دوره رشد مفید آن‌ها، 18 ماه است.

هزینه اجاره سالن و قیمت روز قفس را نیز باید در نظر بگیرید. همچنین، برای خرید مرغ و دان مورد نیاز نیز باید سرمایه مشخصی داشته باشید. به‌طور کلی، برای راه‌اندازی شغل پرورش مرغ تخم گذار بومی و پرورش مرغ‌ها در قفس بین ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد سرمایه نیاز خواهید داشت.

سود پرورش مرغ تخم گذار بومی به‌صورت حدودی

پرورش طیور، به‌ویژه مرغ‌های تخم گذار، یکی از مشاغل پردرآمد است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جذب می‌کند. از طرفی بازار پرورش مرغ‌های تخم گذار، بازار مطمئن و پایداری است و به‌دلیل سهولت و راحتی در راه‌اندازی این کسب‌وکار نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

با شروع این کار با فضایی به‌اندازه ۱۰۰ متر مربع و پرورش ۲۰۰۰ مرغ بالغ، سود پرورش مرغ تخم گذار در قفس حدود ۲ میلیون تومان در روز خواهد بود. این میزان سود به‌دلیل هزینه‌های کمتر مرتبط با نگهداری و پرورش مرغ‌های تخم گذار و همچنین بازدهی مطلوب این کسب‌وکار است.

پرورش مرغ بومی تخم گذار

بهترین نژاد مرغ تخم گذار در ایران

مرغ‌های تخم گذار ایرانی یکی از ارزشمندترین نژادها در این حوزه هستند. این نژادها به سه دسته اصیل، بومی و اصلاح‌شده تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خاصی دارند. یکی از معروف‌ترین نژادهای اصلاح‌شده، مرغ جهادی است که در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی شهر ساری در استان مازندران پرورش داده می‌شود. این مرغ بومی اصلاح‌شده، سالانه بین 180 تا 200 تخم می‌گذارد و به‌عنوان یکی از بهترین نژادهای مرغ تخم گذار ایرانی شناخته می‌شود.

ازطرف‌دیگر، نژاد مرندی با مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی ایران، به‌ویژه سرما، یکی از بهترین نژادهای مرغ تخم گذار در ایران است. این مرغ با تولید حدود 150 تا 200 تخم در سال، از نژادهای پرسود و مقاوم است. در کنار نژاد مرندی، نژادهای دیگری نیز برای پرورش تخم گذاری ایرانی مناسب هستند که شامل موارد زیر هستند:

  • مرغ تخم گذار سفید رنگ صنعتی؛
  • مرغ رنگی؛
  • مرغ دورگه گلپایگانی.

اهمیت سن مرغ در دوران تولید

سن مرغ‌ها یکی از عوامل مهم در تولید تخم‌مرغ و همچنین سلامت آن‌ها است. مرغ‌ها در سنین مختلف از زندگی خود نیازهای مختلفی دارند که می‌تواند اثر بسزایی روی تولید تخم و همچنین سلامت آن‌ها داشته باشد. زمانی که مرغ‌ها به سن تخم گذاری می‌رسند، تغذیه‌ آن‌ها تغییر می‌کند و میزان آنتی‌بیوتیک‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف در آن بالا می‌رود.

بنابراین، تشخیص دقیق سن مرغ در دوران تولید اهمیت زیادی دارد؛ زیرا می‌تواند به بهبود تولید تخم‌مرغ و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی کمک کند. به‎عنوان مثال، درصورتی‌که مرغ‌ها در سن تخم گذاری به‌خوبی تغذیه شوند، می‌توانند تخم‌های با کیفیت و باارزشی تولید کنند که برای بازار و فروش بسیار ارزشمند است.

عوامل مؤثر بر افزایش بازده و راندمان پرورش مرغ تخم گذار

مرغ‌ها، در شرایط عادی، الگوی ثابتی برای تخم گذاری ندارند و تعداد تخم‌هایی که یک مرغ بالغ در یک دوره زمانی مشخص می‌گذارد، متفاوت است؛ اما برخی عوامل، تأثیر مستقیمی بر تخم گذاری مرغ‌ها دارند و می‌توانند میزان تخم گذاری را افزایش دهند. پرورش مرغ بومی، اگرچه نسبت به مرغ گوشتی آسان‌تر است؛ اما فرایند زمان‌بری خواهد بود.

به‌دلیل طولانی‌تربودن دوره پرورش مرغ بومی، حتی با یک سهل‌انگاری کوچک در مدیریت پرورش مرغ، روند تخم گذاری مختل می‌شود و راندمان مزرعه کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، آشنایی با عوامل مؤثر بر تخم گذاری مرغ‌ها و رعایت دقیق آن‌ها در مدیریت شرایط امری بسیار مهم است. برخی از عوامل مؤثر بر افزایش بازده و راندمان پرورش مرغ تخم گذار به‌شرح زیر هستند:

فضای مورد نیاز و سالن استاندارد مرغ تخم گذار

اگر قصد پرورش مرغ به‌روش قدیمی؛ یعنی پرورش در بستر را دارید، باید به این نکته توجه کنید که برای هر متر مربع از فضای پرورش، باید حدود 6 سر مرغ بالغ در نظر گرفته شود؛ اما اگر تصمیم دارید مرغ‌های تخم گذار را در قفس پرورش دهید، برای 1000 سر مرغ تخم گذار، نیاز به حدود 100 متر مربع فضا دارید.

آموزش پرورش مرغ بومی

بخش اول سالن و تجهیزات لازم جهت پرورش مرغ بومی اگر قصد پرورش مرغ بومی را دارید، باید یکسری تجهیزات اولیه را آماده کنید. اصلی‌ترین آیتم برای این‌کار، داشتن یک سالن مناسب است که دارای انشعابات آب، برق و گاز باشد. همچنین لازم است که سالن را با سیستم سرمایش و گرمایش مناسب، تهویه، دان‌خوری و آب‌خوری، منبع آب، سیستم روشنایی و لانه‌های تخم‌گذاری مناسب، تجهیز کنید. به‌علاوه باید تجهیزاتی را برای جمع‌آوری و پاکسازی فضولات مرغ‌ها داشته باشید. [caption id="attachment_2904" align="alignnone" width="650"] آم ...

سالن مناسب برای پرورش مرغ ویژگی‌های زیر را دارد:

  • تمیز و بهداشتی با ارتفاع سقف حداکثر 3 متر.
  • دیوارها و کف باید از جنس سیمانی باشند که به‌راحتی شسته و تمیز شوند.
  • سالن باید فاصله کافی از محل‌های مسکونی و واحدهای دام و طیور دیگر داشته باشد.
  • امکانات مانند آب، برق، و گاز باید در سالن در نظر گرفته شوند.
  • سالن باید امکان ورود و خروج هوا را از دو جهت داشته باشد.

تأثیر قفس استاندارد بر سود پرورش مرغ تخم گذار

در شرایط اقتصادی فعلی و با توجه به توسعه صنعت پرورش طیور، پرورش مرغ در ارتفاع و استفاده از قفس استاندارد تأثیر زیادی بر افزایش سود پرورش مرغ تخم گذار دارد. در این روش، با حداکثر تراکم در سطح یک سالن، بالاترین راندمان را خواهید داشت.

علاوه‌براین، تمیزکردن و حفظ سلامتی تخم‌مرغ و جمع آوری آن‌ها از قفس، فرایند ساده‌ای است و نیاز به نیروی انسانی کمی دارد. همچنین، داندهی و آبدهی به مرغ‌ها در این روش به‌راحتی انجام می‌شود و می‌توانید به‌خوبی سالن پرورش را کنترل کنید.

نحوه خرید قفس مرغ تخم گذار

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش راندمان مرغ، نوع قفس است. برای خرید قفس مرغ تخم گذار باید با انواع قفس و کاربرد آن‌ها آشنا باشید. قفس‌های پرورش مرغ شامل قفس‌های نیمه صنعتی و صنعتی هستند که به دو دسته قفس منبری و باتری تقسیم می‌شوند. قفس‌های منبری به‌صورت پلکانی روی هم قرار می‌گیرند و ساختاری شبیه به حرف A دارند. این نوع قفس‌ها از لحاظ هزینه مقرون‌به‌صرفه هستند؛ اما محدودیت‌هایی مانند تعداد طبقات محدود (حداکثر ۴ طبقه) و عدم وجود نوار جمع‌آوری کود و تخم‌مرغ به‌صورت اتوماتیک دارند.

در مقابل، قفس‌های باتری به‌صورت کاملاً اتوماتیک، روی قفس‌های زیرین قرار می‌گیرند و ساختاری شبیه به حرف H دارند. این قفس‌ها محدودیت طبقاتی ندارند و تا حدود ۱۲ طبقه قابل اجرا هستند؛ اما از لحاظ هزینه‌ای قیمت بالاتری دارند. قفس‌های پرورش مرغ را می‌توانید با درنظرگرفتن این موارد از فروشگاه‌های معتبر آنلاین یا به‌صورت حضوری تهیه کنید.

تأثیر دان استاندارد بر سود پرورش مرغ تخم گذار

یکی از مواردی که در میزان سود پرورش مرغ تخم گذار صنعتی تأثیر می‌گذارد، استفاده از دان استاندارد است. دان، به‌عنوان اصلی‌ترین ماده غذایی مرغ‌ها، تأثیر زیادی بر راندمان و سودآوری تولید دارد. هرچه دان مصرفی مرغ‌ها استانداردتر باشد، راندمان تولید و میزان سوددهی بیشتر می‌شود.

استفاده از دان غیراستاندارد، به‌دلیل تأثیرات منفی بر سلامت و رشد مرغ‌ها، به شدت مضر است. در پرورش صنعتی، این امر باعث افت کیفیت تخم‌ها، کاهش وزن مرغ‌ها و کاهش سود پرورش مرغ تخم گذار بومی شود؛ بنابراین، انتخاب دان بدون درنظرگرفتن استانداردها، عواقب جدی و نابودکننده برای سرمایه‌گذاری شما به‌همراه دارد.

دان دهی و میزان دان مورد نیاز هر مرغ بالغ

در پرورش مرغ‌های بالغ تخم گذار، تغذیه مناسب با مقدار دان بالانس‌شده و باکیفیت، یکی از عوامل مهم برای حفظ سلامت و افزایش راندمان تولید است. هر مرغ بالغ تخم گذار به‌صورت روزانه حدود 105 الی 110 گرم دان باکیفیت نیاز دارد. برای تأمین این میزان غذا، دان در دو الی سه نوبت در طول روز در اختیار مرغ قرار می‌گیرد و هر 5 ساعت یک بار باید مرغ تغذیه شود.

دمای مناسب برای پرورش مرغ تخم گذار

یکی از عوامل مؤثر در میزان سود پرورش مرغ تخم گذار بومی، دمای محیط است. مرغ‌ها از لحاظ حساسیت به شرایط محیطی، در مقایسه با برخی پرندگان دیگر، کمتر حساس هستند؛ اما هنگام پرورش مرغ تخم گذار باید شرایط محیطی را در نظر گرفت. به‌عنوان مثال، هرگونه تغییر ناگهانی در عواملی مانند دما، نور، یا صدای محیط می‌تواند برای مرغ‌ها استرس ایجاد می‌کند؛ درنتیجه، راندمان تخم گذاری آن‌ها کمتر می‌شود.

دمای مناسب برای سالن پرورش مرغ تخم گذار بین 21 تا 23 درجه سانتی‌گراد است. هرگونه تغییر ناگهانی در دما، راندمان تخم گذاری را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، باید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسبی را در سالن پرورش فراهم و دمای محیط را کنترل کنید.

نور مناسب برای محل پرورش مرغ‌های تخم گذار

جالب است بدانید که اگر بدون تجربه از پرورش جوجه‌های یکروزه مرغ شروع کنید، یکی از مشکلات بزرگ شما این است که جوجه‌ها به‌شدت به نور محیط حساس هستند. برای اینکه جوجه‌ها به‌خوبی رشد کنند، باید برنامه خاصی برای نوردهی به محل رشد آن‌ها داشته باشید؛ در غیراینصورت، عدم دریافت نور مناسب می‌تواند بر میزان سود پرورش مرغ تخم گذار تأثیر منفی بگذارد.

مرغ‌های بالغ زمانی که به بلوغ جسمی (حدود 16 هفته) می‌رسند، برای آماده‌سازی و رسیدن به بلوغ جنسی باید در روز حدود 8 تا 10 ساعت نور کافی را دریافت کنند. این روش، تحریک نوری نامیده می‌شود و از 16 هفته تا 22 هفته ادامه پیدا می‌کند. پس‌از اتمام دوره تحریک نوری و رسیدن به بلوغ جنسی، مرغ‌های بالغ به مرور روزانه به یک ساعت به زمان روشنایی اضافه و یک ساعت کاهش خاموشی نیاز دارند، تا در نهایت، با 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت خاموشی به زندگی خود ادامه دهند.

تهویه مناسب محل پرورش مرغ تخم گذار

به‌طور کلی، برای ایجاد یک جریان هوای مناسب در سالن پرورش مرغ، محاسبات ریاضی دقیقی نیاز است؛ اما اگر از دیدگاه یک پرورش دهنده به این موارد نگاه کنیم، باید اطمینان حاصل شود که:

  • هیچ‌گاه احساس تنگی نفس یا کمبود اکسیژنی وجود نداشته باشد.
  • بوی نامطبوع و زیاد از گاز فضولات به مشام نرسد.
  • جریان هوا به‌صورت یکنواخت در تمام قسمت‌های سالن حفظ شود.

با رعایت این موارد، یک جریان هوای استاندارد و بهداشتی در سالن پرورش مرغ ایجاد خواهد شد و سود پرورش مرغ تخم گذار بومی بیشتر می‌شود.

رطوبت مناسب سالن پرورش مرغ تخم گذار

پرورش‌دهندگان حرفه‌ای از اهمیت رعایت موارد بهداشتی و زیست‌محیطی در پرورش مرغ تخم گذار آگاهند. این عوامل به‌طور مستقیم تأثیرگذار بر سودآوری و بهره‌وری واحد پرورش مرغ هستند. به‌طور کلی، در طول دوره پرورش، مرغ‌های تخم گذار به رطوبت حدود ۵۵ درصدی نیاز دارند.

پرورش مرغ بومی تخم گذار

در گذشته، مرغداران سنتی از روش آب‌پاشی برای ایجاد رطوبت استفاده می‌کردند؛ اما امروزه مرغداران حرفه‌ای از روش مه‌پاشی برای ایجاد رطوبت استفاده می‌کنند. این روش بهبودی را در شرایط بهداشتی و زیست‌محیطی واحدهای پرورش مرغ تخم گذار به ارمغان آورده است و بهبودی در عملکرد و بهره‌وری این واحدها را نیز فراهم می‌کند.

سود حاصل از پرورش مرغ تخم گذار

برای بررسی میزان سود پرورش مرغ تخم گذار بومی، ابتدا باید به‌دقت هزینه‌ها و روش‌های کسب درآمد از پرورش مرغ را بررسی کرد. هزینه‌های پرورش مرغ تخم گذار شامل موارد زیر هستند:

  • هزینه‌های تأسیس مرغداری تخم گذار؛
  • هزینه‌های مربوط به پیش‌نیازهای تأسیس مرغداری؛
  • هزینه‌های مربوط به ساخت و تجهیزات سوله؛
  • هزینه‌های جاری .

در کنار هزینه‌ها، باید به درآمد حاصل از تولید تخم‌مرغ، فروش کود مرغی و فروش گوشت مرغ نیز توجه کرد. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا میزان سود و زیان حاصل از پرورش مرغ تخم گذار را به‌دقت ارزیابی کنیم.

راه‌های افزایش راندمان پرورش مرغ تخم گذار

یکی از راه‌های افزایش راندمان پرورش مرغ تخم گذار، فروش محصولات به مصرف‌کننده به‌صورت مستقیم و بدون واسطه است. از طرفی با صرفه‌جویی در نیروی کار، مصرف انرژی (مانند برق و آب)، هزینه‌های اجاره، شرکت در دوره‌های آموزش‌های مختلف برای افزایش راندمان و کاهش تلفات، می‌توان راندمان پرورش مرغ تخم گذار را افزایش داد. همچنین، استفاده از تخم نطفه‌دار و دستگاه جوجه‌کشی به‌جای پرورش مرغ‌های بالغ می‌تواند به بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

پرورش مرغ تخمگذار | آموزش جامع پرورش مرغ تخمگذار از 0 تا 100

دوره تخصصی آموزش پرورش مرغ تخمگذار به شما کمک می کند تا صفرتاصد این کار را به صورت اصولی و علمی یاد بگیرید. در این دوره، از انتخاب نژاد مناسب مرغ تا بازاریابی تخم‌مرغ، همه چیز را به شما آموزش خواهیم داد. مدرسین مجرب و باتجربۀ ما، با ارائۀ مباحث تئوری و عملی به همراه فیلم‌های آموزشی، شما را در مسیر موفقیت در این کسبوکار یاری می‌کنند. همچنین، در طول دوره می توانید از پشتیبانی آنلاین ما بهره‌مند شوید و پرسش‌های خود را از ما بپرسید. پس‌از اتمام دوره نیز می‌توانید گواهینامه معتبر خود را دریافت کنید. ...

سایر روش‌های رسیدن به سود در کسب‌وکار پرورش مرغ

سایر روش‌های رسیدن به سود در کسب‌وکار پرورش مرغ به شرح زیر هستند:

تولید و فروش تخم نطفه‌دار مرغ

یکی از روش‌های رسیدن به سود در کسب‌وکار پرورش مرغ، تولید و فروش تخم‌مرغ است. میزان تولید تخم‌مرغ در طول سال بستگی به تغذیه‌ مرغ‌ها دارد؛ اما انتخاب نژاد مناسب نیز مهم است. با انتخاب نژاد مناسب و فراهم‌کردن شرایط درست، می‌تواند از فروش تخم‌مرغ‌ها به سود رسید.

تولید و فروش جوجه یکروزه مرغ

یکی از روش‌های رسیدن به سود در کسب‌وکار پرورش مرغ، تولید و فروش جوجه یکروزه مرغ است. این جوجه‌ها قیمت خوبی دارند و بسیاری از مرغداران بزرگ با تولید و فروش آن‌ها، از هزینه‌های جانبی وابسته به خرید جوجه از بازار می‌کاهند و سود بیشتری نصیب خود می‌کنند.

تولید و فروش مرغ بالغ

برای اینکه کسب‌وکار شما در تولید و فروش مرغ بالغ، مقرون‌به‌صرفه و سودآور باشد، بهتر است این کار را در مقیاس بزرگ انجام دهید؛ درنتیجه توصیه می‌شود در مناطق حاشیه شهرها و مناطق روستایی که قیمت زمین‌ها معمولاً کمتر است، مرغ‌های بالغ را پرورش دهید و بفروشید.

فروش کود مرغ

یکی از روش‌های کسب درآمد از پرورش مرغ، فروش کود مرغی است. در صورت استفاده از قفس‌های باتری که دارای نوارهای جمع‌کن کود اتوماتیک هستند، کود مرغی را می‌توان روزانه جمع‌اوری کرد؛ اما در صورت استفاده از قفس‌های منبری، که قابلیت جمع‌آوری کود در طول دوره پرورش را ندارند، جمع‌آوری کود مرغی از طریق چاله‌های مخصوصی که زیر هر ردیف قرار دارند، انجام می‌شود و پس‌از پایان دوره پرورش، کود از سالن خارج خواهد شد.

پرسش و پاسخ

سود پرورش مرغ تخم گذار چقدر است؟

برای بررسی میزان سود حاصل از پرورش مرغ تخم گذار، ابتدا باید به‌دقت هزینه‌ها و روش‌های کسب درآمد از پرورش مرغ را بررسی کرد.

سود پرورش مرغ تخم گذار بیشتر است یا گوشتی؟

سود پرورش مرغ تخم گذار بومی نسبت به سرمایه‌ای که به این کار اختصاص می‌دهید بسیار بیشتر از سود پرورش مرغ گوشتی خواهد بود.

راه‌های رسیدن به سود در پرورش مرغ را نام ببرید؟

تولید و فروش تخم نطفه‌دار مرغ، تولید و فروش جوجه یکروزه مرغ، تولید و فروش مرغ بالغ و فروش کود مرغ، برخی از راه‌های رسیدن به سود در پرورش مرغ هستند.

نتیجه گیری

این روزها افراد زیادی در پرورش مرغ تخم گذار فعالیت دارند و این شغل به یک فرصت پردرآمد با سرمایه اولیه محدود تبدیل شده است که در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه، سود خوبی دارد. بسیاری از افرادی که در این صنعت فعال هستند، پرسش‌ها و ابهامات زیادی درباره میزان سوددهی این کسب‌وکار دارند. در این مقاله، سعی کردیم تکنیک‌هایی جهت افزایش سود و درآمد پرورش مرغ بومی تخم گذار به شما معرفی کنیم تا به سود بیشتری برسید.

برچسب های مقاله
0
از 5
ستاره ستاره ستاره ستاره ستاره
کپی کپی لینک
چاپ چاپ
Be the first to write a review

بازخوردی بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی

ایمیل

تماس تماس با ما
کپی شد