شاید تصور کنید که کشت یونجه، به‌عنوان گیاهی با ریشه‌های عمیق، تنها در خاک حاصلخیر امکان‌پذیر است؛ اما هیدروپونیک، دنیای شگفت‌انگیزی به روی شما می‌گشاید. روشی بدون خاک و سرشار از معجزه که می‌تواند راهی سودآور و پایدار برای کشت یونجه به‌حساب بیاید؛ اما پرورش یونجه هیدروپونیک چیست؟ چطور انجام می‌شود و چه مزایایی دارد؟ در این مقاله با صفرتاصد این شیوه کارآمد و نوین آشنا می‌شوید و دنیایی از اطلاعات را درباره این طلای سبز به‌دست می‌آورید.

کاشت یونجه هیدروپونیک چیست؟

کشت یونجه هیدروپونیک، روشی نوین است که از سال ۱۹۳۰ توسط کشاورزان خوش‌فکر به دنیای پرورش گیاه، اضافه شد. در این روش، انواع علوفه‌های ضروری و مهم برای پرورش دام را به رشد حداکثری می‌رسانند که یکی از مهم‌ترین و پُراستفاده‌ترین این علوفه‌ها، یونجه است و هیدروپونیک، روشی پرطرفدار و نوین برای پرورش این گیاه علوفه‌ای مغذی بدون نیاز به خاک شناخته می‌شود. در این شیوه کشت، ریشه‌های یونجه به‌جای خاک، در محلول مغذی غوطه‌ور می‌شوند. این محلول مخصوص، تمام مواد موردنیاز برای رشد گیاه را فراهم می‌کند و تمام خاصیت این گیاه مقوی، به این‌صورت، حفظ می‌شود. جالب اینجاست که در این روش سریع، شما می‌توانید در عرض یک هفته، جوانه‌زدن بذرهای یونجه را مشاهده کنید.

کشت یونجه به روش هیدروپونیک

در چه مناطقی امکان کشت یونجه به روش هیدروپونیک وجود دارد؟

فاکتورهایی مانند نیاز به آبِ کم و قابلیت کنترل در شرایط محیطی، این روش را به گزینه‌ای ایده‌آل برای پرورش یونجه در مناطقی تبدیل کرده است که کشت سنتی به‌دلیل کمبود آب یا شرایط نامناسب آب‌وهوایی، دشوار یا حتی غیرممکن است. برخی از مناطقی که پرورش یونجه هیدروپونیک می‌تواند در آن‌ها کارساز باشد، شامل این چند مورد می‌شود:

  • مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی: با توجه به نیاز کم علوفه‌ها در این روش به آب، در مناطق وسیع بیابانی و نیمه‌بیابانی کشورمان، هیدروپونیک را می‌توان به‌عنوان روشی کارآمد و جذاب به کشاورزان معرفی کرد.
  • مناطق کوهستانی: در این جغرافیا، به‌خاطر دمای پایین و فصل رشد کوتاه، کاشت علوفه یونجه به روش سنتی دشوار است. هیدروپونیک با امکان کنترل دما و نور، امکان این را دارد که شرایط ایده‌آل برای رشد یونجه در این مناطق سخت را مهیا کند.
  • مناطقی با خاک نامناسب: در منطقه‌ای با خاک نامناسبِ، این روش می‌تواند راه نجاتی برای کشاورزان و دامداران به شمار برود.

در حقیقت روش هیدروپونیک می‌تواند در گلخانه‌ها به‌خوبی مورداستفاده قرار بگیرد. پرورش این علوفه هیدروپونیک در گلخانه به شما این امکان را می‌دهد تا در کل طول سال، یونجه تازه و باکیفیت تولید کنید.

آموزش کشت علوفه هیدروپونیک| دوره کشت هیدروپونیک علوفه

دوره تخصصی آموزش کشت علوفه به روش هیدروپونیک دوره‌ای است که در آن از ابتدایی‌ترین مفاهیم تا پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها در این حوزه آموزش داده می‌شود. این دوره برای کسانی طراحی شده است که می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی به‌صورت حرفه‌ای در زمینۀ کشت هیدروپونیک علوفه وارد بازار کار شوند و تولیدات خود را به سطحی نوین ارتقا دهند. با ما همراه باشید تا با دوره آموزش کشت هیدروپونیک علوفه آشنا شوید و گامی بزرگ در راستای خودکفایی و پایداری در تولید علوفه بردارید. [caption id="attachment_2872" align="alignnone" wi ...

اقلام لازم برای کشت یونجه هیدروپونیک

این راهکار پایدار و نوین، مانند تمامی روش‌های خاص نیاز به اقلام و امکاناتی دارد که به‌عنوان تجهیزات اصلی و ضروری در کاشت، شناخته می‌شوند. در ادامه با این تجهیزات آشنا می‌شوید:

گلخانه یا کانکس کشت علوفه هیدروپونیک

گلخانه یا کانکس اولین عنصر موردنیاز در پرورش یونجه هیدروپونیک به حساب می‌آید. این مکان نیاز به قفسه‌های کشت با فاصله طبقات یکسان دارد که سینی علوفه‌ها در آن قرار بگیرد. نکته مهم این است که در انتخاب گلخانه یا کانکس به سیستم تهویه و رطوبت آن دقت کافی داشته باشید. همچنین نور کافی و دسترسی آسان به آب و برق را نیز در نظر بگیرید. درست است که در روش هیدروپونیک ۹۰ درصد آب کمتری نسبت به روش سنتی، مصرف می‌شود؛ اما فراموش نکنید که دسترسی ساده به آب در محیط گلخانه یا کانکس، از ویژگی‌هایی است که در آماده‌سازی مکان باید به آن توجه داشته باشید.

سینی کشت علوفه هیدروپونیک

 سینی کشت، بستری است که بذرهای یونجه در آن قرار می‌گیرند و علوفه در آن رشد می‌کند. این سینی‌ها معمولاً از جنس پلاستیک مقاوم و دارای روزنه‌هایی برای زهکشی آب هستند. این سینی‌ها در طبقات قفسه‌های داخل گلخانه قرار می‌گیرد تا بذر گیاه در آن جوانه بزند و به رشد کافی برسد.

کشت یونجه به روش هیدروپونیک

بذر مناسب یونجه

فراموش نکنید که انتخاب بذر مناسب، یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد موفقیت‌آمیز علوفه است. در به‌کارگیری بهترین روش هیدروپونیک علوفه یونجه نیز اگر از بذر باکیفیت و مناسبی استفاده نکنید، کاشت شما با مشکلات بنیادی روبه‌رو می‌شود. نه‌تنها درباره یونجه، بلکه هنگام آموزش پرورش گیاهان هیدروپونیک در اغلب موارد، ناگزیر می‌شوید تا این موارد را در انتخاب بذر مناسب، در نظر بگیرید؛ بنابراین بذرهای علوفه باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • کیفیت بالا: به این معنی که عاری از آفت و بیماری و دارای قدرت جوانه‌زنی بالا باشد.
  • رشد سریع: بذرها باید با سرعت معقولی رشد کنند و کُندی رشد می‌تواند به روند کشت‌ شما آسیب بزند.
  • مقاومت: بذرها باید در برابر بیماری‌های رایج گیاهان، مقاوم باشند.
  • سازگاری با شرایط خاص: بذر باید بتواند با شرایط این پرورش خاص، سازگار باشد.

مواد معدنی و ویتامین‌ها

یکی از اقلام ضروری برای پرورش یونجه هیدروپونیک، استفاده از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. یونجه و باقی گیاهان دامی، برای رشد و نمو به این مواد مقوی، نیاز دارند. در این شیوه کشت، مواد معدنی مانند نیتروژن، فسفر، کلسیم و.. به‌همراه ویتامین‌هایی مانند آهن، مس، منگنز و… به‌صورت محلولی به گیاهان داده می‌شوند. این محلول‌ها نوعی کود شناخته می‌شوند و از آیتم‌های موردنیاز برای این شیوه از کشت نوین هستند.

کشت یونجه به روش هیدروپونیک

مزایا و معایب کاشت یونجه هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک یونجه، روشی ویژه برای تهیه علوفه باکیفیت و مغذی برای دام و طیور است که می‌تواند مزایا و معایب مختص به خود را نیز داشته باشد. در این بخش، با نکات مثبت و منفی این شیوه از پرورش گیاه، آشنا می‌شوید:

مزایا

اگر بخواهید از مزیت‌های جذاب و پرطرفدار این نوع از پرورش یونجه هیروپونیک بدانید، می‌توان از این چند مورد مهم نام برد:

  • صرفه‌جویی در مصرف آب: در مقایسه با کشت سنتی، این نوع تا ۹۰ درصد آب کمتری مصرف می‌کند.
  • افزایش راندمان تولید: با هیدروپونیک می‌توان در فضای کمتر، علوفه بیشتری تولید کرد.
  • کاهش استفاده از سموم: به‌دلیل عدم وجود خاک، آفات و بیماری‌های کمتری گریبان‌گیر یونجه‌های کاشته‌شده می‌شود و نیاز به سموم شیمیایی تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.
  • کنترل بیشتر بر شرایط رشد: با این راهکار، می‌توان به‌طور دقیق‌تری دما، نور، رطوبت و سایر فاکتورهای محیطی را کنترل کرد.
  • ارزش غذایی بالا: شاید برایتان عجیب باشد؛ اما پرورش یونجه هیدروپونیک به‌دلیل عدم استفاده از سموم، کنترل دقیق شرایط رشد و تغذیه‌شدن از طریق مواد معدنی و ویتامین‌های مفید، از ارزش غذایی بسیار بالایی برای دام، برخوردار است.
  • قابلیت کشت در تمام طول سال: با استفاده از گلخانه یا کانکس، می‌توان در تمام فصول، علوفه هیدروپونیک کشت کرد.
  • قابلیت حمل‌ونقل آسان: سینی‌های پرورش یونجه هیدروپونیک، به‌راحتی حمل‌ونقل می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که کاربرد علوفه در این روش بسیار ساده‌تر شود.
  • سرعت رشد بالا: یونجه در این شیوه رشد سریع‌تری نسبت‌به کاشت سنتی دارد.

معایب

  • هزینه اولیه بالا: تجهیزات اولیه و مواد موردنیاز برای این موضوع، می‌تواند پرهزینه‌تر از روش‌های کلاسیک و قدیمی باشد. درست است که رشد و برداشت هیدروپونیک هزینه‌بردار نیست؛ اما این روش نیاز به بودجه قابل‌توجهی برای راه‌اندازی اولیه دارد که می‌تواند برای برخی افراد، رقم چشمگیری به حساب بیاید.
  • نیاز به دانش و تخصص: شما در این موضوع، نیاز به دانش و تخصص اولیه دارید. البته این دانش کاملاً در دسترس است و در صورت تمایل می‌توانید به‌سادگی آن را فرابگیرید.
  • نیاز دائمی به برق: در پرورش یونجه هیدروپونیک نیاز برای تأمین نور و تهویه گلخانه یا کانکس نیاز به برق دائمی دارید.
کشت یونجه به روش هیدروپونیک
نتیجه گیری

انتخاب روش پرورش یونجه هیدروپونیک، در نهایت به عوامل مختلفی مانند نیازها، بودجه و شرایط محیطی شما بستگی دارد. پیش‌از اینکه تصمیم بگیرید، درباره مزایا،‌ معایب، شیوه کشت و تخصص مربوطه، تحقیق لازم را انجام دهید و سپس به‌سراغ پرورش این طلای سبز و دوست‌داشتنی بروید!

برچسب های مقاله
0
از 5
ستاره ستاره ستاره ستاره ستاره
کپی کپی لینک
چاپ چاپ
Be the first to write a review

بازخوردی بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی

ایمیل

تماس تماس با ما
کپی شد