پرورش بلدرچین | یک شغل زود بازده

تخم بلدرچین

پرورش بلدرچین بیش از یک دھه است که در ایران شروع شده و در سالھای اخیر رواج بیشتری پیدا کرده چراکه بدلیل ویژگی ھای استثنایی اش درصورت پرورش صحیح سودآوری مناسبی دارد!

بله، این شغل یکی از پر درامد ترین و زود بازده ترین مشاغل محسوب می شود و افراد زیادی را به خود جذب کرده است، زیرا با توجه به خصوصیاتی که بلدرچین ھا دارند، حاشیه سود این کار بالا و دوره بازگشت سرمایه سریع می باشد.

انواع اسیدھای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده یافت میشود، گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، مس، روی، آھن، سلنیوم و غنی از ویتامین ھای گروه B است که مجموع دارایی ھای غذایی گوشت این پرنده برای امراضی چون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی ھای روانی، عقب افتادگی جسمی و ھمچنین بیخوابی داروی معجزه آسایی محسوب شود.

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ ٦ برابر ویتامینA ، 7برابر آھن و ٥ برابر فسفر دارد، به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان در درمان کم خونی، سل، کاھش استرس، درمان ناتوانی جنسی و ھمچنین بعد از اعمال جراحی به خصوص پس از زایمان، بسیار مفید است.

جالب است بدانید به دلیل اینکه بعد از اعمال جراحی فعالیت ھای ترمیمی افزایش می یابد، مصرف این ماده غذایی توصیه می شود زیرا انرژی از دست رفته به بیمار بازمی گردد.

ویژگی ھای زیادی که این پرنده از قبیل تولید تخم به تعداد بالا، رشد سریع، جیره غذایی بسیار ارزان،تراکم تولید بالا در واحد سطح، سیستم ایمنی بالا در مقابل برخی از بیماری ھای پرندگان ، کم فاصله بودن در بین نسل ھا، بلوغ زودھنگام و قیمت بالای گوشت و تخم بلدرچین در بازار و مخصوصا بازگشتن سریع سرمایه به تولید کننده، باعث شده تا علاقه مندان زیادی از قبیل کشاورزان و تولید کنندگان دست به پرورش صنعتی این پرنده محبوب و ارزشمند بزنند.

آموزش پرورش بلدرچین

آموزش پرورش بلدرچین از 0 تا 100 بلدرچین از نظر رده‌بندی جانورشناسی به شاخه طنابداران، زیرشاخه مهره‌داران، رده پرندگان، دسته ماکیان‌سانان و جنس کوتورنیکس تعلق دارد و پرورش بلدرچین در گذشته به‌عنوان حیوان آزمایشگاهی مورد استفاده دانشمندان قرار می‌گرفت، اما بعداً به‌عنوان پرنده‌ای باارزش برای تولید گوشت و تخم مورد استفاده قرار گرفت. بلدرچین برای اولین بار در ژاپن و در قرن ۱۱ میلادی اهلی شد. در ابتدا نگه‌داری از این پرنده به‌صورت سرگرمی و به‌منظور آواز خواندن انجام می‌شد، اما از قرن ۱۹ میلادی به بعد ...

دلایل ضرر کردن افراد در کار پرورش بلدرچین

بیشترین خسارتی که افراد مبتدی در پرورش بلدرچین با آن روبرو میشوند ابتدا عدم توجع و شناخت به نیازھای غذایی و دارویی بلدرچین است که باعث از بین رفتن گلھ مولد و راندمان پایین تولید میشود و دومین مورد از بین رفتن سرمایه اولیه با ساخت یا خرید تجھیزات غیر استاندارد و بی کیفیت است.

تبلیغات زیادی برای درآمد عالی پرورش بلدرچین میشود ولی ھمه داستان این نیست و این کار جذاب و پرفایده نیاز به کارکردن و ھمت بالا دارد که شاید در برخی مواقع زحمت بسیار لازم باشد.

اگر به طور جدی قصد پرورش بلدرچین را دارید، باید بدانید که این کار روز به روز در حال رقابتی شدن است و ھمین الان که شما در حال خواندن این مقاله ھستید، افرادی ھستند که کار نگھداری بلدرچین را شروع کرده اند و در حال کسب درآمد ھستند.

جهت شرکت در دوره آموزش پرورش بلدرچین کلیک کنید !

پرورش بلدرچین اگر به صورت اصولی و جدی انجام شود، یک کار بسیار پر درآمد است، افرادی که به کار نگھداری بلدرچین مشغول ھستند معمولا به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

کسانی که فقط به کار تولید و فروش تخم نطفه دار ( برای استفاده در دستگاه جوجه کشی ( و تخم ھای خوراکی بدون نطفه این
پرنده می پردازند، و در مقابل افرادی نیز ھستند که به کار گوشتی کردن بلدرچین مشغولند.

شما باید قبل از شروع تصمیم تان را بگیرید، می خواھید فقط تخم بلدرچین عرضه کنید؟ یا می خواھید از بلدرچین جوجه کشی کنید و جوجه ھا را پروار و گوشتی کنید؟

زیرا بلدرچین ھا در نژاد ھای مختلفی وجود دارند و شما باید با توجه ھدف خود نژاد ھای تخم گذار یا نژاد ھای گوشتی این پرنده را پرورش دھید.

آشنایی اولیه با بلدرچین

نژادھای مختلف بلدرچین عبارتند از:
بلدرچین معمولی، بلدرچین ژاپنی، بلدرچین بریتانیایی، بلدرچین سفید انگلیسی، بلدرچین سفید آمریکایی، بلدرچین سینه سفید ھندی، بلدرچین پوشالی، بلدرچین نیوزلندی، بلدرچین بارانی، بلدرچین ھارلکوئین، بلدرچین قھوه ای، بلدرچین آبی، بلدرچین آبی آسمانی و…
بیشترین نوع بلدرچینی که در ایران پرورش می یابند نژاد معمولی بلدرچین و نژاد ژاپنی بلدرچین می باشد. این دو نژاد بیشتر جھت تخم گذاری پرورش می یابند، اگر قصد گوشتی کردن بلدرچین ھا را دارید بھترین نژاد ھا، بلدرچین سینه سفید ھندی و بلدرچین سفید آمریکایی می باشد. ولی برای شروع بھتر است از پرورش بلدرچین معمولی کارتان را آغاز کنید.

بازار مصرف گوشت و تخم بلدرچین

بنا بر بازار مصرف و نوع فصل سال پرورش نوع بلدرچین متفاوت است، در برخی فصول مصرف گوشت بلدرچین بالاست و در برخی موارد مصرف تخم بلدرچین. شما باید با توجه به نیاز بازار مبادرت بھ پرورش نوع تخم گذار یا گوشتی این پرنده بنمایید.

توصیه اکید می شود قبل از شروع به تاسیس مزرعه، کاملا بازار این پرنده را بشناسید و برای خودتان مشتریان بالقوه جذب کنید. تحقیقات میدانی خودتان را کامل کنید و رقیبان خود را بشناسید.

به این نکته توجھ کنید که مزرعه بلدرچین ھمانطور که می تواند بسیار سودمند و پر درآمد باشد با کمی بی تدبیری می تواند به ورشکستگی ختم شود.

وقتی صحبت از نگھداری بلدرچین میکنیم ابتدا باید مشخص کنیم چه نوعی از پرورش را قرار است انجام دھیم. شما می توانید یک مجموعه کامل نگھداری مولد بلدرچین که واحدھای بلدرچین تخمگذار خوراکی، واحد جوجه کشی بلدرچین، پرورش بلدرچین گوشتی ، تولید و پرورش نیمچه مادر مولد یا تخمگذار بلدرچین، تا کشتارگاه و سالن بسته بندی گوشت و تخم بلدرچین و حتی واحد فناوری کود بلدرچین را به عنوان زیر مجموعه ھا درخود جای داده باشد راه اندازی کنید. یا یک بخش از مراحل پرورش بلدرچین، مثلا فقط نگھداری بلدرچین تخمگذار را انجام دھید.

حتی اگر مشکل تامین سرمایه ندارید بازھم ابتدا از یک واحد کوچک شروع کنید و سپس با افزایش تجربه و یادگیری عملی روند کار کم کم کارتان را گسترش دھید.

نتیجه گیری

در مجموع، پرورش بلدرچین به عنوان یک صنعت پر درآمد و بازده اقتصادی سریع، جذابیت زیادی برای کشاورزان و تولیدکنندگان دارد. ویژگی‌های غذایی مناسب گوشت و تخم بلدرچین، همچنین ویژگی‌های مثبتی از جمله تولید تعداد بالا، رشد سریع، جیره غذایی ارزان، و سیستم ایمنی بالا این پرنده، موجب شده تا این حوزه جذابیت زیادی داشته باشد.
با این حال، برای موفقیت در این حوزه، نیاز به آموزش و آگاهی از نکات فنی و بازار مصرف محصولات بلدرچین دارید.

برچسب های مقاله
0
از 5
ستاره ستاره ستاره ستاره ستاره
کپی کپی لینک
چاپ چاپ
Be the first to write a review

بازخوردی بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی

ایمیل

تماس تماس با ما
کپی شد