اصول نگهداری و پرورش اردک

پرورش اردک

اصول نگهداری و پرورش اردک

نگهداری و پرورش اردک به دو منظور تولید گوشت و تخم اردک انجام میشود. طول دوره تخمگذاری اردک طولانی تر و وزن تخم های آن بیشتر از مرغ های تخمگذار تجاری است ولی اردک ها نسبت به مرغ ها خوراک بیشتری مصرف میکنند ولی به لحاظ تولید گوشت، چون دارای دوره پرورش کوتاهتری دارد، اقتصادی تر میباشد.

نگهداری و پرورش اردک علاوه بر تولید گوشت و تخم اردک که باعث تنوع در پروتئین مصرفی می شود، می تواند به عنوان یک فعالیت جانبی منجر به افزایش درآمد خانواده شود.

اصول مراقبت از اردک صرف نظر از شرایط مختلف نگهداری و تعداد گله که می تواند از چند اردک در حیاط خانه تا تعداد بیشتری در یک اتاق کوچک و یا پرورش تعداد زیاد اردک در شرایط صنعتی باشد، نکته اصلی رعایت اصولی است که به حفظ سلامت پرورش دهنده و پرنده منجر شود و به نحو مطلوب زمینه پرورش اردک ها را در شرایط مطلوب فراهم نماید.

اردکها در صورت دریافت مراقبت های اساسی اولیه، به خوبی با شرایط محیطی مختلف سازگار می شوند. در مراحل پرورش اردک اولیه جوجه ریزی ، جوجه اردکها به درجه حرارت بالاتر و توجه ویژه ی پرورش دهنده نیاز دارند ولی تامین نیازهای آنها در طول دوره پرورش مشکل نیست.

استانداردهای مراقبت از اردک محیطی که اردکها در آن نگهداری میشوند باید به گونهای باشد که بتواند آسایش اردکها را تامین نموده و از آنها در برابر مخاطراتی همچون سرما، گرما و دشمنان شکارچی محافظت نماید. اردکها به عنوان پرنده های مقاوم شناخته میشوند.

برخی از بیماریهای رایج در پرندگان دیگر در اردکها منجر به بیماری نمیشوند ولی با این حال باید از سلامت آنها غافل نبود. انتخاب نوع نژادی که میخواهید پرورش دهید مهم است. نژادهایی وجود دارند که برای اهداف خاص مانند تولید گوشت یا تخم مناسب ترمیباشند.

آموزش پرورش اردک

  علت محبوبیت آموزش پرورش اردک چیست؟ اردک یکی از انواع ماکیان است که ظاهری جذاب و گوشت و تخم آن منبع بسیار غنی املاح و مواد معدنی، ویتامین ها و فسفر، آهن می باشد و در درمان بسیاری از بیماری ها به علت خاصیت گرم بودنش توسط پزشکان طب سنتی توصیه می شود و از آنجایی که بر خلاف مرغ های صنعتی که در بازار و سفره ی خانواده ها وجود دارد بسیار ارگانیک و سالم است. چون این پرنده بسیار مقاوم نسبت به بیماری ها و شرایط آب و هوایی می باشد و تا حد امکان یک پرورش دهنده به اردک واکسن نمیزند امیت دیگر اردک و پرو ...

نژادهای زیادی از اردک وجود دارد ولی دو نژاد مسکووی و پکین رایج تر میباشند. اردک مسکووی نژاد چند منظوره خوبی است که دارای گوشت با طعم خوب و تولید تخم متوسط میباشد. پرورش جوجه اردک های این نژاد آسان بوده و از گیاهان سبز به خوبی تغذیه میکنند، بنابراین برای پرورش در حیاط منازل ایده آل هستند.

انواع نژادهای اردک

اردک مسکووی نر می تواند بسیار بزرگ شود (5/4 تا 5/5کیلوگرم) در حالیکه اردک ماده کوچکتر است (3/2 تا 8/2کیلوگرم). طول دوره پرورش آن برای ارسال به بازار 12 هفته است.

اردک نژاد موسکووی

اردک نژاد موسکووی و جوجه های آن تفاوت های این نژاد با دیگر نژادها به شرح زیر است:
کرچ می شود و روی تخم نژادهای دیگر هم می نشیند.
میتواند پرواز کند و بر روی پرچین و درختان بنشیند.
اگر قبال با نژاد خود جفت شده باشد ، با نژادهای دیگر جفت نمی شود.
درصورت جفتگیری با نژادهای دیگر، نسل بوجود آمده غیر بارور است.
برخالف نژادهای دیگر در دم اردک نر پرهای فرفری وجود ندارد.
صدای مسکووی در هر دو جنس نر و ماده بیش از اینکه ” کواک کواک” باشند ، “هیس” میباشد.
مسکووی از نظر تولید تخم، متوسط میباشد و تخمهای آنها 35 روز طول می کشد تا تبدیل به جوجه شود، در حالی که این زمان در مورد تخم نژادهای دیگر فقط 28 روز است.
محتوای چربی گوشت آن کمتر از اردک های دیگر است.

اردک نژاد پکین

اردک پکین به دلیل تولید تخم و قابلیت جوجه درآوری مناسب، برای تولید تجاری ایده آل است. به خوبی با شرایط محیطی مختلف سازگار می شود و تولید کننده تخم خوبی است. اردک پکین عملکرد و طعم گوشت خوبی دارد. طول دوره پرورش برای عرضه به بازار 7 هفته است.
جوجه های حاصل از تالقی اردک نر مسکووی و پکین ماده ، عملکرد تولید گوشت مناسبی داشته و طعم گوشت آنها مطلوب است . طول دوره پرورش برای عرضه به بازار 8 هفته است

مزایای پرورش اردک

1- پرورش اردک نسبت به طیور صنعتی به دلیل مقاوم بودن به بیماری، مخاطره کمتری دارد.

2- در پرورش اردک به امکانات ساختمانی و تاسیساتی گران و پیچیده نیاز نیست و وجود سایبان و دیوارهایی که آنها را از شرایط بد آب و هوایی و حیوانات شکارچی محافظت کند کفایت می کند.

3- اردک نسبت به مرغ مقاومت بیشتری به بیماریها دارد به همین دلیل برنامه واکسیناسیون خاصی برای آنها نیاز نیست. هزینه تغذیه در پرورش اردک به دلیل تنوع و قیمت پایین برخی از اقالم مواد خوراکی، امکان استفاده از ضایعات خانگی و گیاهان سبز ، نسبت به مرغ بسیار پایین است.

4- تعداد اردک قابل پرورش بر اساس دستورالعمل های نظام دامپروری و نظام دامپزشکی، تعداد زیر 70قطعه اردک به عنوان پرورش روستایی محسوب می شود. اگر می خواهید اردک را در کنار محل زندگی خود پرورش دهید و از پسماندهای خود آنها را تغذیه کنید، حداکثر 24 قطعه اردک بالغ برای این کار مناسب است. تا زمانی که شما در مورد پرورش اردک تجربیاتی کسب کنید، بهتر است با 6 قطعه کار خود را شروع نمایید. به ازای هر 5 قطعه اردک ماده و یک قطعه اردک نر را در نظر بگیرید.

5- در صورت پرورش 6 قطعه شما هر هفته تعداد 10 عدد تخم اردک بدست میآورید. به علاوه هنگامی که شما در گله خود اردک نر دارید می توانید در صورت عالقه تخم اردک نطفه دار را جوجه کشی کنید.

6- پس از کسب تجربه در پرورش اردک میتوانید تعداد گله خود را به تدریج افزایش دهید. هنگامی که شما میخواهید کار پرورش اردک ها را با جوجه اردک شروع کنید، حداقل 20 قطعه از آنها را خریداری کنید؛ زیرا مرگ و میر در جوجه اردکها بیشتر از اردکهای بالغ است.

نتیجه گیری

در کل، پرورش اردک به دو منظور تولید گوشت و تخم انجام می‌شود. این فعالیت نه تنها به تنوع در پروتئین مصرفی منجر می‌شود بلکه می‌تواند به عنوان یک فعالیت جانبی نیز به افزایش درآمد خانواده کمک کند. انتخاب نژاد مناسب، مراقبت‌های اساسی، و توجه به محیط نگهداری از اهمیت بالایی برخوردارند. همچنین، نکته حائز اهمیت دیگر، توانایی اردک در سازگاری با شرایط محیطی مختلف و مقاومت به بیماری‌ها است.

برچسب های مقاله
0
از 5
ستاره ستاره ستاره ستاره ستاره
کپی کپی لینک
چاپ چاپ
Be the first to write a review

بازخوردی بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی

ایمیل

تماس تماس با ما
کپی شد